Viden hentes bedst med fingrene i pølen

Våde ben, beskidte fingre, en skoleleder, der kan lyde som en kronhjort i brunst eller søens økosystem under de bare fødder.

Elever på Behandlingsskolerne skal gennemføre de samme fag som alle andre elever i den danske folkeskole, og på Polaris Vanløse, der er en del af Behandlingsskolerne, gås der kreativt til fagene, når den traditionelle undervisning i geografi, biologi, matematik, natur/teknik og historie skal suppleres.

Det handler om at få eleverne ud fra skolematriklen i Vanløse og derud, hvor fagenes teorier bliver håndgribelige, ud i naturen. Siden skolestart den 12.august har eleverne således været på fire ekskursioner ud af huset.

Skolens 6. – 7.klasser har været på feltbiologisk tur på Hønsehalsen, eleverne i 9.klasse har været til naturvidenskabelige dage i Tivoli samt på ekskursion til søens økosystem og klima, mens hele skolen har været i Dyrehaven for at opleve krondyret i brunst.

Matematiklærer Camilla Tresselt ved godt, hvad der fagligt kræves for hendes undervisning, men hun er helt klar i ordene, når hun skal fortælle, hvorfor en tur i Tivoli gør godt for eleverne.

”Når vi kan invitere eleverne til faglige dage i Tivoli, så er det jo ikke pjat og pjank. De får i løbet af dagen en række naturvidenskabelige opgaver. Det kan være, at de skal veje vægt i ballongyngen, forklare tyngdekraft, arbejde med spejlinger, udregne hastigheder og forklare hvad der sker med et glas vand, når man sidder med det i rutsjebanen. Det er en fantastisk god dag, hvor eleverne også får en håndgribelig fornemmelse for, hvad kilometer i timen betyder. Noget, der kan være rigtig svært at tage ind, når det kommer fra en tavle, så sådan en dag er guld værd. På det mere praktiske plan, så er det en kæmpe ting, når eleverne til frokost skal bestille mad og spise sammen med en masse andre. Det er jo elever, der plejer at sidde for sig selv og spise i klassen,” siger hun.

Turene har, ud over det faglige indhold, også som mål at eleverne kommer ud af skolens trygge rammer og bliver eksponeret for nye udfordringer. Altid planlagt i samarbejde med skolens psykologer, og turenes succes kræver, at eleverne har stor tillid til underviserne.

”Det er først når eleverne har tillid til os, at vi kan presse dem til at udvide deres læringsindtagelse. Vi kan ikke presse dem, hvis de ikke stoler på os. Så stejler de bare og går deres vej. Det betyder, at der er går et kæmpe relations arbejde forud for at kunne tage ud af huset,” siger hun.

Faglærer Marie Pedersen er ikke i tvivl om, at en tur til for eksempel Hønsehalsen, der er et enestående naturområde på halvøen Hønsehals på Tuse Næs ved Holbæk, hvor der både er skov, strand og adgang til Isefjorden, er guld værd for eleverne.

”Når man har naturfag, er det rigtig rart for eleverne at få noget brugbart i hænderne, at mærke undervisningens praktiske sider. For nogle af vores elever kan det være ekstra svært at fange stoffet ved ren tavle undervisning, og så er det virkelig godt at komme ud og mærke og se det i praksis. Det gør undervisningen meget mere håndgribelig, og det er tydeligt at eleverne gennemgår en stor udvikling på de faglige ture ud af huset. Da vi var på Hønsehalsen, var de helt ude og vade i vandet, for at kunne opleve og analysere naturens tilstand. De kan se og analysere, hvordan vandet er lige nu, hvilke dyr der er og hvordan naturens tilstand er på denne årstid. Det er virkelig en god måde,” siger hun.

Teksten fortsætter under billederne

Camilla Tresselt er ikke i tvivl om, hvad formålet er med de mange ture ud af huset:

Det giver et bedre læringsmiljø, når man kombinerer teori og praksis, eleverne lærer mere, når de udover klassisk tavle undervisning får mulighed for at føle og røre ved emnerne og så er der en solid portion selvstændigheds træning i turene.

Altid parat med en plan B

Det er ikke altid eleverne står i kø for at komme med på tur, særligt ikke på årets første ture, men når først de er kommet afsted, så skifter holdningen, og på alle turene er lærerne kommet hjem med elever, der har været helt høje over deres oplevelser.

De to lærere slår fast, at noget af det helt særlige ved Polaris er, at de har mulighed for at kreere ture, undervisning og hele skolens hverdag, så hensyn kan tages uanset elevens udfordringer.

”Vores elever har jo et spænd af forskellige udfordringer. Det kan være angst eller andet, der spænder ben for dem. Men så kan vi, i samarbejde med skolens psykologer skabe de hensyn, der skal til, for at det kan lykkes for eleverne at tage med. Det handler om at få afmonteret den farlighed, eleverne oplever, og vi bruger meget tid på at tage snakkende om, hvordan turen kan blive god for den enkelte elev. Udover de oplagte ting som er læringsmålene, så er der også meget træning for eleverne, som de slet ikke lægger mærke til. De smører selv deres madpakker inden afgang, de får transporttræning og øver sig i at kunne begå sig i større undervisningsmæssige sammenhænge. Det er jo ude i naturen, at eleverne rigtig forstår, hvad kompetencemål betyder for deres undervisning,” siger Marie Pedersen.

Kunne man kondensere den indsats underviserne og behandlerne gør på Polaris, så handler det hele om at støtte eleverne i at blive så livsduelige, at de trods deres massive udfordringer, kan gennemføre en afgangseksamen og få redskaber til at klare et voksenliv med selvforsørgelse.

”Vi bruger vores undervisning til at skubbe på, og give rammer, men det er jo altid eleverne selv, der tager skridtene til at lykkes. Når vi tager i Tivoli, så bliver eleverne konstant eksponeret for andre unge, for opgaver og for et hav af input. Noget, der ellers er meget svært for dem at håndtere, og derfor er det så stort for dem, når de efter sådan en dag, kan sige: Jeg gjorde det. Det er fantastisk at opleve som lærer, for vi vil så gerne have, at eleverne får succesoplevelser,” siger Marie Pedersen.

Mange af eleverne på Polaris har en historik med massiv skolevægring, og meget af arbejdet for underviserne handler om at skabe rammer, der sikrer at eleverne ikke bliver overbelastede.

”Vores elever har alle nogle massive udfordringer i bagagen, så når de er på tur eller får undervisning et andet sted end i klasserummet, så er de på dobbelt arbejde. Når vi har været på en lang tur ud i naturen ved Hønsehalsen eller en hel lang dag i Tivoli, så bliver det bare ekstra tydeligt, hvor seje vores elever er,” siger Marie Pedersen.

Elevernes videns hunger skal hjælpes

Det tryllestøv som undervisernes indsats er gjort af, handler blandt andet om at få vækket en ”sovende” videns hunger hos eleverne.

”Det er forfærdeligt at se et barn, der gerne vil skole, men fuldstændig har mistet troen på sig selv, som bare ikke længere tror på, at de kan noget som helst. Det lykkes for os at få vækket deres videns hunger, og det tror jeg også handler om, at vi er en ret positiv personalegruppe. På Polaris er der altid en fed energi. Vi griner, vi pjatter og vi passer på eleverne. Det smitter positivt af på elevernes selvtillid,” siger Marie Pedersen.