Socialt tilsyn fyldt med ros til Fyrtårnet

Del

Kvaliteten af skolen Fyrtårnet i Vanløse, der er en del af Behandlingsskolerne, er i den absolutte top.

Det slår socialtilsyn Hovedstaden fast efter et tilsynsbesøg, hvor man gik grundigt til værks.

Socialtilsynet gennemgik 25 forskellige slags skriftligt materiale suppleret med fysisk observation ved undervisning og ved frokostsituation samt rundvisning på skolen og interviews med både ledelse, medarbejdere og elever.

I deres endelige tilsynsrapport, skriver tilsynet bl.a. at:

”Samlet set vurderer Socialtilsynet, at tilbuddets elever i meget høj grad trives i tilbuddet, samt at de oplever sig både anerkendt og respekteret.”

I forhold til skolens opgave med at sikre, at eleverne inkluderes i skole og uddannelse, finder tilsynet at Fyrtårnet lykkes med dette i stor stil, og de skriver, at:

”kvalificerede indsatser bidrager til at styrke den enkelte elevs inkludering i skolen, samt understøtter elevernes faglige og sociale ståsted.”

Samtidig roses Fyrtårnet for i meget høj grad at støtte eleverne i at udnytte deres fulde potentiale samt for at skolens indsatser har et godt blik for den enkelte elevs aktuelle ståsted.

Socialtilsynet sætter også ord på, at der på Fyrtårnet opnås positive resultater for en stor del af eleverne, der efter forløb på Fyrtårnet overgår til mindre indgribende foranstaltninger.

Kreative medarbejdere giver positive resultater

Socialtilsynet har haft et skarpt blik for, at Fyrtårnets medarbejdere er relevant kreative i deres tilgang til elevernes udvikling, og de skriver, bl.a., at:

”Det fremgår både af det tilsendte dokumentationsmateriale, samt i samtaler med både medarbejdere og ledelse, at der arbejdes med et individuelt blik og at der udvises en meget stor fleksibilitet og opfindsomhed i tilrettelæggelsen af indsatserne, hvilket vurderes at være til gavn for tilbuddets målgruppe.”

Fyrtårnets arbejde, hvor det skolefaglige og det behandlingsfaglige går hånd i hånd, bliver beskrevet i anerkendende vendinger, og Fyrtårnets medarbejdere roses for deres faglige kombination af miljøterapeutiske tilgange kombineret med narrative greb og et omfattende relations arbejde, der primært koordineres gennem skolens psykologer.

I forhold til skolens familie arbejde, er der også åbnet for posen med superlativer, for som Socialtilsynet bl.a. skriver, så har familierne flere muligheder:

”… ligesom der løbende er tilbud om ekstra samtaler med tilbuddets psykologer, hvis det vurderes at være af relevans for indsatsen. I vilkårligt udvalgte behandlingsplaner fremgår det i samtlige at der arbejdes med familieindsatser, der er tilpasset den enkelte families situation, ressourcer og formåen.”

Fysisk og psykisk sundhed i top

Socialtilsynet har haft et skarpt øje på at Fyrtårnet møder deres elever på en anerkendende og respektfuld måde, som de vurderer, bidrager positivt til elevernes trivsel og udvikling, og tilsynet slår fast at skolens elever trives godt med skolens fysiske rammer.

Socialtilsynet bemærker desuden, at skolens elever har et fint fremmøde og at:

”Socialtilsynet kunne ved tilsynsbesøget ligeledes observere samspil mellem medarbejdere og elever, der bar præg af afstemte samspil i en anerkendende tone samt omsorgsfulde medarbejdere, der udviste tålmodighed overfor eleverne,” samt at:

”Socialtilsynet vægter tilbagemeldinger fra elever, der i samtale med socialtilsynet giver udtryk for, at de oplever at der er god adgang til voksne…ligesom Socialtilsynet selv observerede at tilbuddet var organiseret med en høj personalenormering, der netop muliggør en høj grad af tilstedeværelse og dermed mulighed for kontakt mellem elev og medarbejdere.”