Projektskolen er et dagbehandlingstilbud, hvor målgruppen er børn og unge med ADHD, adfærdsforstyrrelser, autisme og angstproblematikker.
Mange af eleverne har udfordringer i form af selvregulering, uhensigtsmæssig adfærd og modstand mod den ordinære indlæringsform i klasselokalet, og nogle af eleverne kan have en udadreagerende adfærd.
For alle eleverne er det gældende, at de rigtig gerne vil indlære, men på grund af nederlag og flere skoleskift har de mistet både motivationen og troen på egne kompetencer.
Projektskolens elever indgår i en skolehverdag, hvor fokus er på tiden efter grundskolen. Det betyder at Projektskolen har stort fokus på vejledning ved intern UU-vejleder, og at eleverne gennem praktikker stifter bekendtskab hvad tiden kan bringe efter grundskolen.
Vores elever har store potentialer, der med den rette kombination af formel og kreativ undervisning og behandling kan føre dem på vej til et værdifuldt og selvforsørgende voksenliv.
Vores børn og unge
Undervisningen på Projektskolen foregår på et højt fagdidaktisk niveau, understøttet af en målrettet special- og socialpædagogisk behandling ud fra den enkelte elevs behov.
Som en del af skolen DNA foregår en høj del af skolens undervisning som projektbaseret læring, hvor fagene, bliver gjort praktiske og relevante for eleverne.
Undervisningen kan både foregå i et klasselokale, faglokaler, i vores værksted eller være kombineret med bevægelse. For alle elever er det gældende, at der arbejdes intensivt mod folkeskolens afgangsprøver.
Gennem mange års erfaring på området, samt løbende evaluering og udvikling af vores tilbud, kan vi tilbyde skræddersyede tilbud svarende til den enkelte elevs behov og hertil matche med relevante faggrupper og/eller personlighed.
Vi står gerne til rådighed for en kvalificeret vurdering og anbefaling inden en aftale indgås, og vi lægger vægt på en grundig visitationsproces for at sikre et målrettet arbejde til gavn for barnet/den unge.
Det overordnede mål for indsatserne er, at barnet/den unge senere trygt kan blive inkluderet i mindre indgribende tilbud og samtidig tilegner sig strategier til fremadrettet at kunne trives i skolemiljø både fagligt og socialt.
Eleverne tilbydes støttende samtaler eller egentlige forløb ved en psykolog. Målet er at sikre en kontinuerlig miljøterapeutisk tilgang til eleven gennem dagen med social guidning, støtte til at falde ind i skolens strukturer, meningsfuldt samvær med voksne, rammesætning og udvikling gennem samtale med gode rollemodeller.
Hvis du vil modtage nyheder, brochurer og materialer om Behandlingsskolerne, så udfyld følgende og klik tilmeld:
Når du klikker. ‘Tilmeld nyhedsbrev’ tilmelder du dig nyhedsbrev fra Behandlingsskolerne, og giver dit samtykke til at vi kan sende dig nyheder, brochure og materialer. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Læs mere om dine rettigheder og vores håndtering af persondata i vores persondatapolitik.
Vagttelefon (skolerne)
Ved akut behov udover
åbningstiderne henvises
til vagttelefonen