om os

Vi skræddersyr tilgangen
til hver enkelt elev

Vi hedder Behandlingsskolerne, fordi hos os kan børn og unge gå i skole og få behandling samtidig.

Nogle børn og unge har brug for ekstra omsorg og støtte for at trives. Mange børn og unge kommer til os, når folkeskolen eller specialskolen ikke længere kan hjælpe dem. Vi tror på, at eleverne kan udvikle sig på trods af de udfordringer, de måtte stå overfor. Vi giver dem håb og skaber tillid, målrettet behandling og undervisning, venskaber og et rart sted at være. På Behandlingsskolerne hjælper vi eleverne til både at trives bedre og med at udvikle sig fagligt. Vi giver ikke op, men tager ansvar, støtter op om og aflaster elevernes forældre og familier.

Vi har en bred vifte af specialiserede tilbud fordelt på en lang række skoler med hver deres fokusområde, som tilsammen favner alle elever uanset diagnose og behov. Hos os samarbejder lærere og psykologer, pædagoger og sygeplejersker. Vi skræddersyer undervisning, behandling, kost og ture ud af huset til elever med særlige behov – fx angst, autisme, ADHD, spiseforstyrrelser og skolevægring. Det sikrer et trygt miljø på hver skole, hvor eleverne får den støtte, de har brug for samt en positiv forandring for eleverne, der strækker sig ud over deres skoleår.

Vi har faglig kompetent undervisning i alle fag, der er tilpasset elevens niveau og støttebehov. På Behandlingsskolerne er der fokus på en meget høj psykologfaglighed, og vi har cirka 50 psykologer ansat, der har behandlingsansvaret for vores elever. Skolerammen og behandlingen er en integreret del af elevernes hverdag.

I dag er Behandlingsskolerne Danmarks største private udbyder af dagbehandlingsskoler (behandlings- og specialundervisningstilbud) med eget behandlingscenter samt botilbud for unge og voksne samt STU solist og aktivitetstilbud.

Mindre skoletilbud

Behandlingsskolerne har i dag så mange mindre skoletilbud, at vi altid kan finde en skole, der passer til den enkelte elevs behov og udfordringer.

På alle vores skoler tilbydes psykologsamtaler til både elev og dennes familie, og vores dygtige lærere og pædagoger, tilbydes jævnlig supervision, så de hele tiden bliver klogere på, hvad den enkelte elev har brug for, for at komme i udvikling.

Vores navn

Firmanavnet er opdelt for at illustrere vores fokus: At vi både er et behandlingstilbud og en skole ligesom den almindelige folkeskole. Når behandling står med fed skrift, så er det for at vise, at behandling hos os har den højeste prioritet

Vores skole er et trygt sted, som giver vores elever fundamentet for et værdifuldt voksenliv.

Vi har en hollistisk tilgang og bestræber os på at rumme eleven og hans/hendes verden som en helhed.
Den tryghed og holisme repræsenteres i cirklen.

SAMFUND
Vi brobygger elevens fremtid og samarbejder med nærmiljøet ved at:

  • Give anbefalinger til fortsat behandling
  • Skabe broer til ungdomsuddannelserne
  • Give vejledning eksternt om elevernes udfordringer

FAMILIE
Vi samarbejder intensivt med elevens familie ved at:

  • Give psykoedukation og rådgivning til familien
  • Sørge for at elevens nye kompetencer også bruges i hjemmet
  • Støtte nye tiltag i hjemmet og skolen

SKOLE
Vi arbejder med miljøterapi ved at:

  • Give lærere og pædagoger diagnoseforståelse og supervision ved vores psykologer
  • Undervise med faglige ambitioner, målstyret undervisning og målet om at alle elever kommer til Folkeskolens prøver
  • Træne sociale færdigheder med sociale historier og ture ud af huset

ELEV
Vi arbejder med hver elev som individ ved at:

  • Lave individuelle behandlingsplaner og løbende vurdere hvornår eleven skal skubbes eller bæres
  • Undervise individuelt og i fællesskab altid baseret på
    elevplan og mål
  • Motivere og støtte den enkelte til at bygge relationer, kompetencer og selvværd