Disclaimer: Vi har ændret navnet på den elev historien handler om. Det har vi gjort for at beskytte hendes anonymitet.
Hen over sommeren for et par år siden stoppede Christian Jensens datter, Ella, med at spise. Ikke sådan at forstå, at hun slet intet spiste, men det blev tydeligt, at hendes forhold til mad havde ændret sig markant negativt.
Som dage blev til uger, blev situationen gradvist værre, hendes spiseforstyrrelse mere udtalt, og i et samarbejde med hendes læge blev det besluttet, at hun skulle henvises til et tilbud på Bispebjerg Hospital, for at komme på ret køl.
På hospitalet besluttes det, at datteren skal igennem en psykiatrisk udredning, og hun diagnosticeredes senere med paranoid skizofreni, der har været det egentlige sygdomsbillede mens hendes spiseforstyrrelse blev hendes copingstrategi.
”Da vores datter fik en diagnose, fik vi, for første gang i meget lang tid, lidt mere kontrol om tingene. Hun blev tilknyttet psykiatrien, og vi kom i dialog med kommunen om at hun ikke passede ind i et almindeligt uddannelsestilbud. I psykiatrien er man rigtig gode til at tage sig af skizofrenidelen, men det her med en dobbeltdiagnose var straks sværere, og det var egentlig vores vej ind på Polaris, hvor man arbejder både med hendes spiseforstyrrelse og med at finde et skoletilbud,” siger han.
Ella havde de første seks år af sin skoletid gået i en helt almindelig folkeskole. Hun passede altid sine ting, var socialt vellidt og fagligt dygtig, men også meget stille. Hun var ikke en der gjorde opmærksom på sig selv, og det gjorde også, at både hendes lærere og hendes forældre havde meget svært ved at opdage, hvor slemt hun egentlig havde det.
Først i 6.klasse blev signalerne tydelige. Hun fik voldsomme angstanfald og holdt stort set op med at spise. Ifølge hendes far, var særligt tilbagevenden til skole efter coronanedlukningen, en katalysator for hendes angstanfald.
I dag er alle voksne omkring hende enige om, at tilbagevenden til en almindelig folkeskole ikke er en mulighed.
Spiseforstyrrelsesindsatsen NOVA på skolen Polaris, hvor der udover massiv faglig hjælp til at håndtere spiseforstyrrelse også er et lærerstyret skoletilbud, er en del af Behandlingsskolerne, og var det tilbud kommunen pegede på, og ifølge Christian Jensen, har det givet meget god mening.
”Fra det tidspunkt vores datter startede på Polaris NOVA og til nu, er der sket en mærkbar forbedring med hendes forhold til mad. Hun får stadig behandling i psykiatrien, og på Polaris NOVA får hun et skoletilbud. Hun er lige fyldt 15 år, og har altid været fagligt dygtig i skolen, men det er blevet meget tydeligt at et almindeligt skoletilbud ikke har passet til hende, særligt ikke fordi hun her skulle administrere alt omkring spisning mv. Hun har det psykisk så svært, at hun har behov for mandsopdækning, for hvis hun selv skal strukturere hverdagen, så er der risiko for at hun selvskader sig, og det er helt utænkeligt at et almindeligt skoletilbud kan rumme hendes udfordringer.”
Trygge rammer gør fremtiden lysere
At starte på Polaris NOVA var naturligvis en stor omvæltning for datteren, der skulle vænne sig til en længere transporttid end tidligere for at komme i skole, men udbyttet har været positivt.
”Hun klarer sig godt, og i dag er hun superglad for skolen. Hun fik karakteren 12, da hun gik til eksamen i billedkunst, og det er tydeligt at hun får noget mere end ”bare” hjælp til sin spiseforstyrrelse med sig. Det er tydeligt at personalet har god forståelse for hendes situation, og at de er vant til at arbejde med unge, der har det svært. Derfor har vi også en drøm om at hun vil kunne komme videre og tage en uddannelse og komme til at leve med sin sygdom.”
I det psykiatriske system er datteren fortsat i gang med et behandlingsforløb, og her evaluerer man løbende på hendes udvikling, og står det til forældrene, så er skolefremtiden på plads.
”Vi håber, at hun kan tage 10.klasse på Polaris, for hun har det rigtig godt der hvor hun er nu. Hun har stadig noget rigiditet omkring spisevaner, men de er efterhånden nærmest ikke eksisterende, og hun har det også meget bedre med at skulle spise sammen med andre. Der er sket en kæmpe forandring mod det bedre. Som forælder er vi først og fremmest optaget af, at vores datter er et sted, hvor hun oplever at blive set og anerkendt for de udfordringer hun har. Det er de virkelig gode til på Polaris NOVA. Det kan tydeligt mærkes, at de har flere ressourcer end andre steder, og de er gode til at skabe et rum for sårbare unge. Jeg tror ikke, at vi kan forlange mere,” siger han og fortsætter:
”Jeg kan konstatere, at vi er glade for det tilbud vi har, og vi er glade for Polaris NOVA som skole og det de tilbyder. Det er et skoletilbud, der har skabt ro og kontinuerlighed i hendes liv, og som hun er glad for at komme i. Det tror jeg også i sig selv kan være en forudsætning for, at den behandling, der foregår i psykiatriens regi, kan lykkes.”
Faktaboks om Polaris NOVA:
Behandlingsskolernes tilbud til elever med spiseforstyrrelse hedder Polaris NOVA, og holder fysisk til i vores skolebygning på H.C. Ørstedsvej på Frederiksberg.
Her modtager eleverne udover undervisning hjælp fra vores sygeplejersker til at håndtere og behandle deres spiseforstyrrelse, individuel tilpasset og tilrettelagt spisestøtte, ugentlige samtaler med eleven og tæt forældresamarbejde. I et lille tæt team omkring eleverne arbejder sygeplejersken tæt sammen med pædagoger, lærer og psykologer, samt andre relevante fagpersoner som f.eks. egen læger og den regionale psykiatri.
Alle fagpersoner møder eleven med omsorg og respekt, og vi fokuserer på den enkeltes unikke behov og styrker, ikke kun spiseforstyrrelsen.
Vi støtter den enkelte elev i at finde aktiviteter, der giver energi og positivitet. Elevens interesser integreres som motivation i behandlingen, f.eks. ridning, fitness, dyr, natur eller svømning.
Vi skaber et ungdomsmiljø på skolen. Det giver et fællesskab, som vores elever oftest oplever positivt.
Vi tænker utraditionelt og kreativt for at få behandlingen til at lykkes, altid med et solidt sikkerhedsnet for elevens fysiske velbefindende. Vores mål er, at eleverne oplever mening og glæde i deres hverdag.
I NOVA skaber vi en tryg skolekultur, hvor eleven kan føle sig respekteret i et positivt fællesskab og trives.
Eleven støttes i at udvikle sunde vaner, herunder kost og motion, med opmærksomhed på deres fysiske velvære.