Et boost til mestring og ansvarsfølelse i antikkens kraftcenter

Del

Fire dage i sydens sol, varme og omgivet af nogle af antikkens fornemste mesterværker på jord er ikke dårligt, særligt ikke når tankerne bag er gennemtænkte.

Athen, den græske hovedstad dannede fra den 2. – 5.april ramme om en studietur for 10.klasses 10 elever og fem lærere på Polaris Vanløse, en del af Behandlingsskolerne.

Et dejligt afbræk fra hverdagens blæst og regn, en mental vitaminindsprøjtning før de kommende eksamener, men baseret på psykologfaglige refleksioner.

Det slår ledende psykolog Lærke Ammitzbøll Bogh, fra Polaris Vanløse, fast.

”Som en del af Polaris’ behandlingstilbud, tilbydes eleverne i 9. og 10. klasse muligheden for en årlig studietur til en større by i udlandet. Studieturene planlægges og ledes altid af Polaris’ psykologer, ledelsen og det klasseteam, der skal med. Turene er et vigtigt delelement i vores overordnede adfærdsterapeutiske og relations fokuserede tilgang, der bygger på den enkeltes udvikling via vores fokus på relationsarbejde, normalisering, respekt, forståelse, eksponering og medinddragelse af den enkelte elev samt styrkelse af elevens oplevelse af coping, kontrol og ansvarsfølelse,” siger hun.

Selve studieturen tog sin begyndelse, da klassen mødtes i Københavns Lufthavn tirsdag morgen klokken 7.30, og 16-årige Freja, fortæller, at eleverne ikke var i tvivl om, at studieturen var velforberedt, og hun havde god glæde af det udførlige program eleverne fik udleveret før turen.

”Vi boede på hver vores værelse på hotellet, og vi bestemte selv over vores morgener, men hver morgen klokken 9, skulle vi mødes ude foran hotellet, og så gik dagens program i gang. Da vi ankom tirsdag eftermiddag, slappede vi lidt af på hotellet, og så tog vi ud til havnen, som ikke var helt så hyggelig som vi forventede, men man kunne da finde restauranter at spise på, og bagefter var det hjem på værelserne, for sådan en rejsedag gør en træt. Hotellet havde en rooftop bar, hvor der var udsigt over det meste af byen, så det var et ret fedt sted, siger hun og fortsætter:

”Om onsdagen var vi på en fællestur til Akropolis og derefter så vi Zeus templet. Det var meget flot, og det var rigtig rart at vi ikke partout skulle gå i én stor gruppe, men kunne vælge, hvem vi ville gå sammen med.”

Onsdag aften var lidt af turens højdepunkt. I hvert fald for de af eleverne, og lærerne, der er fodboldinteresserede, og det er Freja, der følger alle FCK’s kampe. De tog nemlig til Karaiskakis stadion for at overvære kampen mellem Olympiakos og Aris Thessaloniki FC.

”Stemningen på stadion var virkelig god, også selvom modstandernes fans ikke måtte være der. Man kunne godt fornemme, at fansene er lidt mere fantastiske end i Danmark. Der var virkelig knald på. Det var en virkelig fed oplevelse, men vi fik den dårligste mad ude foran stadion, så vi måtte forbi en MacDonalds på vejen hjem,” siger Freja.

Forventninger blev høje undervejs

Ledende psykolog Lærke Ammitzbøll Bogh, er ikke i tvivl om udlandsturene er et rigtig godt supplement til hverdagens undervisning.

”Eleverne er, sammen med klasseteamet, selv med til at lægge programmet for turen og det fylder en del af undervisningen op til turen. Det er en proces, der styrker elevernes mestring og ansvarsfølelse. Da studieturene både skal kunne bidrage konstruktivt behandlingsmæssigt og pædagogisk samt selvfølgelig skal kunne foregå sikkerhedsmæssigt forsvarligt, skal eleverne opfylde og arbejde med flere forudbestemte kriterier samt vurderes af den ansvarlige psykolog, før de kan opnå deltagelse i studieturen.”

Athen er en lidt slidt by sammenlignet med København, men til gengæld er den langt mere gavmild med både sol og varme, og eleverne kunne glæde sig over at de havde god brug af shorts og t-shirt, når de skulle bevæge sig rundt i den omkring 27 grader varme by, og det bekom Freja ganske godt.

”Vejret var virkelig dejligt, og det gjorde det jo ikke værre, når min mor skrev, at der var sne i Danmark mens vi gik rundt ved Akropolis og svedte i sommertøj. Det var virkelig luksus. Inden turen havde jeg egentlig ret lave forventninger, men undervejs blev det rigtig godt, og turen var langt bedre end jeg havde forventet. Jeg kunne rigtig godt lide de voksne vi havde med, og det var virkelig fint at vi fik så meget frihed til selv at bestemme indenfor nogle rammer, så vi ikke skulle være sammen hele tiden. De voksne er ret gode til at lave planer, der bliver holdt. Vi er en klasse med mange store personligheder, så det kan være nødvendigt med lidt pauser fra hinanden, og det fik vi, så vi havde det superfint sammen. Sådan en rejse giver meget godt til fællesskabet, og jeg tror, at der er mange af os elever, der har godt af at komme lidt væk hjemmefra og se nogle andre omgivelser,” siger hun.

Snart melder eksamen sig

Om få uger skal klassen til sine afsluttende eksaminer i dansk, engelsk og matematik og for Freja er det startskuddet til en ungdomsuddannelse hun ikke troede var mulig for hende.

”Efter Polaris skal jeg på HHX, hvor jeg har valgt spansk som sprogfag. Jeg har valgt HHX fordi der er så mange fag, der er nye for alle der begynder, og det er ret godt for mig, Jeg troede jo end ikke, at jeg nogensinde ville få min 9.klasses eksamen. Før jeg kom på Polaris Vanløse, hadede jeg skolen, og jeg havde ikke gået i skole i over et år. Det har været rigtig godt at gå her, men jeg kan også mærke, at nu skal jeg også videre, og det er jo fint nok,” siger hun.