Drømmer om at være leder med egen kontorhund

Hvis Tina Lerche-Henriksen skal lukke øjnene og drømme fem år ud i fremtiden, er billedet klart. Hun har som skoleleder været med til at få skolerne i Stenløse til at vokse, og så har hun fået en rigtig skolehund. Sådan en velafrettet en af en vis størrelse, som eleverne kan nusse bag ørerne.

46-årige Tina Lerche-Henriksen er skoleleder på Behandlingsskolerne i Stenløse, hvor hun er chef for skolerne Chrysalis og Fortuna. Hun er uddannet lærer og hun har en solid faglig bagage som lærer på privat- og folkeskole og i maven har hun altid haft en leder.

Hun har været tillidsrepræsentant på Stengårdsskolen, en folkeskole i Egedal, afdelingsleder på Bækkegårdsskolen, også i Egedal og før Behandlingsskolerne var hun i fem år en vellidt afdelingsleder på Lysholm Skole, der er Roskilde Kommunes specialskole.

Som faglig basis har hun kombineret uddannelsen som skolelærer med en diplomuddannelse i ledelse, og hun slår fast, at specialområdet taler dybt ind i hendes faglige ambitioner.

”Da jeg i sin tid skiftede til Lysholm Skole, kom jeg fra en helt almindelig folkeskole, hvor jeg skulle forholde mig til flabede teenagere, til at stå over for børn, der sad i kørestol med hjelm og uden sprog og som savlede på min jakke, når de bare gerne ville have en krammer. I denne del af skoleverdenen, var der ikke mange af forældrene der havde fået det barn de ønskede, men derfor elskede de dem stadig, og jeg kunne mærke, at det at kunne supplere forældresamarbejdet med omsorgsdelen, tiltaler mig meget,” siger hun.

Lidt magisk at komme her

Når man spørger Tina Lerche-Henriksen, hvem hun er som menneske, så lyder svaret hurtigt.

Mor til to børn, hustru, tidligere glad for at sejle i havkajak og en person, der er ”snusende” til golf.

”Jeg gør mig umage med ikke at præsentere mig med mit job. Det er ikke det, der definerer hvem jeg er. Det er min familie. Det hele bliver så tomt, hvis vi bare definerer os med vores arbejde,” siger hun.

Da Tina Lerche-Henriksen første gang trådte ind på skolematriklen i Stenløse, var det med en særlig følelse i maven.

”Det var nærmest lidt poetisk at komme her og se at flere af medarbejderne havde deres hund med. Jeg har tidligere arbejdet ved en dyrlæge, så det er meget hjemligt. Det var helt tydeligt en rigtig god ting for børnene, og jeg kan huske, at jeg tænkte: Det er perfekt det her. Jeg har selv katte, men jeg er vokset op med hunde, og jeg tror jeg ender med at blive en skoleleder med hund med på arbejde. Det håber jeg, for der er noget magisk ved at kunne have hund med.”

Forandringer tager tid

Tina Lerche-Henriksen slår ikke om sig med store programerklæringer om forandringer, der skal kastes over skolen, men det betyder ikke at hun ikke har ideer om ændringer, for hun føler sig særdeles velplaceret på specialområdet.

”Jeg håber vi kan komme til en situation, hvor sagsbehandlere, forældre og andre taler rigtig godt om skolen, og jeg ved godt, at kulturændringer tager tid. Man siger, at det tager fem år at ændre en kultur, og da de fleste ledere kun bliver i deres stillinger 3-4 år, har forandringer ofte ringe kår.”

Står det til Tina, så er Stenløse skolerne ikke et kort visit på CV`et, og hun sætter gerne ord på, hvordan hendes drømmeskole kommer til at tage sig ud.

”Når jeg ser år ud i tiden, så er skolen blevet gennem renoveret, og her summer af elever. Jeg drømmer om, at vi fordobler vores elevantal, og kommunerne ved, at vores skole er et megafedt sted at være. Vores skole skal være et sted, som folk udefra har hørt godt om, og gerne vil søge, når vi har ledige stillinger.”